انگاره اى از سرزمین آفتاب «افسانه هاى گنجى» نخستین رمان مدرن و ر - ارسال اس ام اس مجانی روزی 3تا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که میانه‏روى گزید ، درویش نگردید . [نهج البلاغه]
ارسال اس ام اس مجانی روزی 3تا
انگاره اى از سرزمین آفتاب
«افسانه هاى گنجى» نخستین رمان مدرن و روانشناسانه دنیاى ادبیات است
110268.jpg

آیینه هنر: «افسانه هاى گنجى» قدیمى ترین رمان ادبى شناخته شده در جهان
است. افسانه هاى گنجى، توسط خانم «مورازاکى شیکیبو» در اوایل قرن یازدهم
میلادى در دوران امپراطورى «هیان» در ژاپن به رشته تحریر در آمده است. این
اثر به نظر اغلب کارشناسان ادبى علاوه بر آنکه نخستین رمان کلاسیک جهان
است به دلیل ساختار مدرن و نوع روایى داستان هایش نخستین رمان مدرن و
نخستین رمان روانشناسانه نیز شناخته مى گردد.وجه تسمیه «گنجى» از نام
شاهزاده اى از خاندان هیان است. افسانه هاى گنجى مربوط به زندگى و سرنوشت
زنان اشراف بوده و از آنجایى که داستان هاى این مجموعه توسط یک بانوى
نویسنده به نگارش درآمده برخى آن را اثرى مختص زنان مى دانند. در حالى که
ظرافت هاى ادبى، ساختار زبانى و نوع قصه پردازى ، این افسانه ها را فراتر
از مخاطب خاص قرار مى دهد.کتیبه گنجى، عناصر بسیارى از داستان هاى مدرن
کنونى را دارا است. این داستان ها در چندین فصل نوشته شده  اند و با آنکه
هر بخش قصه مجزاى خود را داشته ولى یک شخصیت اصلى در تمام ماجرا ها حضور
دارد . شخصیت هاى جانبى و فرعى بسیارى در قصه هاى گنجى هستند که به خوبى
شخصیت پردازى و پرداخت شده اند. روابط و اتفاقات داستان ها از جریانات
روزمره زندگى نشات گرفته  اند و لذا باور پذیرى آن براى مخاطب راحت است.
شخصیت ها در افسانه هاى گنجى «نام» ندارند. زنان با رنگ لباسشان از هم
تفکیک مى شوند و مرد ها بر مبناى موقعیت اجتماعى خود شناخته مى شوند. در
گفتگوهاى شخصیت ها از اشعار کلاسیک ژاپنى استفاده شده است و از این رو این
مجموعه را منبع غنى اشعار ژاپنى نیز مى دادند. گرچه در این کتاب از لغات
چینى هم استفاده شده ولى ساختار دستور زبان آن به نحوى است که به صورت
مرجعى غنى براى ادیبان و نویسندگان قلمداد مى گردد. افسانه هاى گنجى منبع
الهام بسیارى از داستان نویسان ژاپنى است. «یاسونارى کاواباتا» نویسنده
ژاپنى برنده نوبل در مراسم اعطاى این جایزه ادبى در متن سخنرانى خود گفت:
«افسانه اى گنجى در راس قله ادبیات ژاپن قرار دارد و هنوز هیچ اثر ادبى
نتوانسته با آن برابرى کند.» در سال ???? در حدود هشتادو هشت نسخه ترجمه
شده از افسانه هاى گنجى در کل جهان شناخته شد.روز دهم ماه مارس سال ????
خبرگزارى ها از کشف بخش تازه اى از مجموعه ادبى گنجى در شهر کیوتو خبر
دادند. این بخش مکشوفه شانزدهمین فصل این کتاب است و در حدود ?? صفحه
دارد. چند ماه پس از این کشف، در روز بیست و نهم اکتبر دانشگاه زنان کونان
ژاپن از شناسایى بخش دیگرى از این مجموعه خبر داد. این بخش مربوط به فصل
سى و دوم است و در حدود سال هاى ???? تا ???? از روى نسخه اصلى نگاشته شده
است. از آنجایى که اطلاعى پیرامون تعداد قطعى فصول این مجموعه در دست نیست
مى توان امیدوار بود که در روزها و سال هاى آتى بخش هاى تازه اى از
داستان هاى جذاب گنجى شناسایى و معرفى شوند.





به اعتقاد یک طنز نویس:
طنزنباید توهین آمیز باشد
110283.jpg

سیدرضا اورنگ معتقد است که طنز واقعى از میان رفته و به ابتذال بدل شده
است. این طنزنویس درباره گرایش طنزپردازان به طنز سیاسى و اجتماعى، عنوان
کرد: «از زمان گذشته هم چیزى به اسم طنز سیاسى نداشته ایم؛ ما فقط طنز
داشته ایم. حالا این طنز یا در حیطه اجتماع بوده و یا گاهى مثلا در دوره
مشروطه، سیاست هم واردش شده است؛ اما اصل طنز با موضوعات اجتماعى سروکار
دارد.» او با اشاره به طنزنویسى ابوالقاسم حالت، گفت: «وى از
فوق العاده ترین ها در طنزنویسى بود که از دهه ?? تا بعد از انقلاب، ستونش
در روزنامه دایر بود و تمام مشکلات جامعه را حتى در محدودیتى که قبل از
انقلاب بود، مطرح مى کند.» او در ادامه یادآور شد: «اغلب طنزنویسانى که در
حال حاضر روى کار آمده اند، بیشتر مى خواهند خود را نشان دهند. خیلى
ناشیانه برخورد مى کنند و طنزشان روست؛ در حالى که ?? درصد طنز مخفى است و
خواننده باید خودش فکر کند. طنز اصلا نباید رو باشد. کسانى که گفته اند
طنز ظاهر است، درست نیست. طنز مردم را به تفکر وامى دارد و حداکثرش این
است که لبخند روى لبان آن ها بیاورد.» این طنزپرداز همچنین به ایسنا،گفت:
«کیومرث صابرى  فومنى طنز تمیز و کثیف را مطرح کرد. در قلم او، هیچ گاه
چیز توهین آمیزى نبود. اما برخى  از طنزنویسان امروز، به سمت فحاشى و
توهین رفته اند؛ در حالى که این ها در قالب  طنز نمى گنجند.» او به نقل
قولى از ابوالقاسم حالت اشاره کرد و افزود: «حالت مى گوید طنز مثل کپسول
دارویى مى ماند. تلخ ترین  مواد دارویى را دارد؛ اما مردم آن را نمى بینند
و مى خورند.» وى در عین حال عنوان کرد: «در تعدادى از شب هاى شعر طنز،
این قدر فحش و حرف هاى رکیک ردوبدل  شد، که صداى مردم درآمده بود؛ این که
دیگر طنز نیست.» سیدرضا اورنگ همچنین توضیح داد: «برخى چون حرفى براى
گرفتن ندارند، سراغ فحاشى مى روند. نسلى که الان در طنز قلم  مى زند، نسل
محقق، صاحب قلم و اهل تفکر نیست و دوست هم ندارد جامعه را به تفکر وادارد.
این نسل توانایى استفاده از موضوعات مختلف را ندارد.»


  • کلمات کلیدی :
  • sarina ::: شنبه 87/9/30::: ساعت 8:16 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ