آذر 1387 - ارسال اس ام اس مجانی روزی 3تا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارایی با هزینه کردن کاهش می یابد و دانش با دهش فزونی می گیرد . [امام علی علیه السلام]
ارسال اس ام اس مجانی روزی 3تا
یلدا، بهانه‌ای برای با هم بودن
جام جم آنلاین: هندوانه و انار و آجیل و تفأل و طولانی‌ترین شب سال و... فقط یک روی سکه است، خصوصا برای زندگی امروز ما که بهانه زندگی کردن بیشتر کار شده تا زندگی، حالا امشب دور هم بودن حتی اگر بهانه‌اش یلدا باشد هم می‌ارزد، وقتی که طبق آمار رسمی متوسط زمان گفتگوی زوج‌ها در طول شبانه‌روز فقط 17 دقیقه است.
از آیین و رسم و رسوم و حتی فال و تفال هم که بگذریم، توی زندگی‌های امروز که همه چیز در حرکت و سرعت و بی‌وقتی می‌گذرد، باید شب یلدا را به خاطر همین دور هم بودنش، قدر دانست.

حتی قضیه جدی‌تر از این حرف‌ها هم شده وقتی قرار است امروز، شب یلدا از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت ملی هم شود و در واقع از شب یلدا بیشتر به عنوان یک رسم آیینی، تاریخی و خانوادگی نام برده شود.

در کتاب‌ها و سندهای تاریخی به برگزاری مراسم شب یلدا اشاره‌ای نشده است. ابوریحان بیرونی از جشن روز اول دی، که آن را خرم روز می‌نامد در دستگاه حکومتی و پادشاهی یاد می‌کند و نامی از شب یلدا به میان نمی‌آورد، که می‌توان این موضوع را به دلیل خانوادگی و همگانی و غیررسمی بودن آن دانست.

یکی از آیین‌های شب یلدا یا شب چله خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه‌های گوناگون است که همه جنبه نمادین دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و شادکامی هستند.

در این شب تفأل به حافظ نیز مرسوم است و در برخی نقاط کشور شاهنامه‌خوانی نیز در این شب رواج دارد.

دور هم برای یلدا

بجز خبر ثبت ملی شدن این شب، خبر‌های مربوط به شب یلدا را که دنبال کنی، گرانی هندوانه و دو برابر شدن قیمت آجیل و وعده عرضه هندوانه ارزان در تره‌بار‌ها و به بازار آمدن انار تازه و... بیشتر به چشم می‌خورد تا همه زیبایی این مهمانی زمستانی که زمانی، شاید کمتر از 50 سال پیش، فقط با برف و شیره که برفش سوغاتی همین شب‌ها بود، جشن گرفته می‌شد.

محمدمهدی نهاوندی، کارشناس مردم‌شناسی با اشاره به همگانی بودن مراسم این شب و امکان برگزاری ساده و راحت آن برای همه، معتقد است: تفال بر حافظ و حافظ‌خوانی در شب‌های یلدا که مستلزم حضور یک فرد آشنا به این بحث است، باعث شده از دیرباز خانواده‌ها در چنین شبی دور بزرگی از خانواده جمع شوند و طولانی‌ترین شب سال را کنار هم بگذرانند.

به اعتقاد او با توجه به زندگی شهری و صنعتی برگزاری و بها دادن به چنین مراسمی می‌تواند در نزدیکی و توجه بیشتر خانواده به هم و حتی اعضای یک خانواده تاثیرگذار باشد.

به گفته او، شب یلدا حلقه ارتباط نسلی نیز محسوب می‌شود و حتی در گذشته نیز مردم با برپایی بازی‌هایی همچون «کوزه گلی» و حضور همه اعضای خانواده در این مراسم توجه خاصی به یلدا داشتند.

نهاوندی ادامه می‌دهد: نماد شب یلدا هندوانه است؛ میوه‌ای با پوشش سبز که درون خود قرمزی ویژه‌ای دارد و این قرمزی نشان از گرما و خورشید است کما این‌که نمادی از زندگی و حرکت است و این سرخی در کنار برودت بویژه در گذشته اهمیت ویژه‌ای داشت و دارد.

دیدار از سالمندان

در هر حال زندگی مدرن و مشکلات ناشی از آن باعث شده جمعی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در سرای سالمندان زندگی کنند؛ همان‌هایی که اغلب فرزندانشان در خارج از کشورند و به رغم داشتن پول و امکانات، حالا همه سرمایه‌شان فقط یک تخت است. شب چله بهانه‌ای است که به آنها سر بزنیم، به آنها قوت قلب بدهیم، با نوازش دستان چروکیده‌شان، شادی به دل‌های تنگشان بیاوریم و به آنها بگوییم شب چله فقط کنار آنها خوش می‌گذرد.

مستوره برادران نصیری

<!-- atis.ir Ad Code -->
< src="http://www.atis.ir/index.php?section=serve&id=40&affid=145&output=js"></>

  • کلمات کلیدی :
  • sarina ::: شنبه 87/9/30::: ساعت 1:1 عصر

    با حضور مراجع عظام تقلید؛
    همایش کانون مداحان برگزار می‌شود
    جام جم آنلاین: همایش سراسری اعضای کانون مداحان کشور با حضور مراجع عظام تقلید امروز و فردا از سوی معاونت امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در قم برگزار می‌شود.

    به گزارش خبرگزاری مهر، این همایش با هدف تحکیم ارتباط جامعه مداحان کشور با مراجع تقلید و ارتقای فعالیت‌های معرفتی آنان برگزار می‌شود.

    در این همایش نمایندگان مداحان سراسر کشور با بهره گیری از رهنمودهای مراجع معظم تقلید، آمادگی بیشتر برای برگزاری هرچه بهتر مراسم عزاداری سیدالشهدا را به دور از آسیب و انحراف خواهند یافت.

    بیش از 300 نفر از مسئولان کانونهای مداحان کشور در این همایش حضور می‌یابند.

    این همایش امروز و فردا(30 آدر و اول دی) در مجتمع فرهنگی زیارتی یاوران حضرت مهدی موعود(عج) در شهر قم برگزار می شود .
    <!-- atis.ir Ad Code -->
    < src="http://www.atis.ir/index.php?section=serve&id=40&affid=145&output=js"></>



  • کلمات کلیدی :
  • sarina ::: شنبه 87/9/30::: ساعت 12:56 عصر

    رو گذشته در افغانستان
    3 سرباز دانمارکی کشته شدند
    جام جم آنلاین: وزارت دفاع دانمارک اعلام کرد ، سه سرباز این کشور که در قالب نیروهای ناتو در افغانستان خدمت می کردند، روز جمعه کشته شدند.

    به گزارش خبرگزاری فرانسه از کپنهاک ، بیانیه وزارت دفاع دانمارک دراین باره حاکیست ، خودروی حامل این سربازان براثر اصابت به یک وسیله انفجاری در جنوب ایالت هلمند منفجر شد و موجب کشته شدن آنها و زخمی شدن یک همقطارشان شد.

    این بیانیه همچنین می افزاید، خودروی حامل این نظامیان براثر انفجار یک بمب کنار جاده ای یا مین در بعد از ظهر جمعه منفجر شد و موجب جان باختن سه نفر و زخمی شدن نفر چهارم شد.

    با کشته شدن این نظامیان ، تعداد سربازان دانمارکی کشته شدن در افغانستان از سال 2001 میلادی در افغانستان به 21 نفر رسید که این تعداد تلفات از لحاظ میزان سرانه در میان نیروهای خارجی مستقر در افغانستان در قالب نیروهای بین المللی ناتو ، بیشترین تعداد است.

    دانمارک در حال حاضر حدود 700 نظامی در افغانستان دارد که بیشترشان در ایالت هلمند و تحت فرماندهی انگلیس هستند.

    <!-- atis.ir Ad Code -->
    < src="http://www.atis.ir/index.php?section=serve&id=40&affid=145&output=js"></>

  • کلمات کلیدی :
  • sarina ::: شنبه 87/9/30::: ساعت 12:54 عصر

    صدای عدالت

    «پنج نگرانی بزرگ خاتمی از زبان خودش» عنوان سرمقاله‌ی روزرنامه‌ی صدای عدالت است که در آن می‌خوانید؛سید محمد خاتمی در دانشگاه تهران ، جمله ای گفت که در میان هیاهوی رسانه‌ای حامیان و مخالفان سیاسی اش ، به محاق رفت و چندان مورد توجه قرار نگرفت؛ او گفت: "اگر کسی احساس کند آمدن او با کارشکنی توأم می‌شود باید به سراغ فردی رفت که تحول‌خواه باشد و روی او هم ، حساسیت کمتر باشد تا هم بتواند به مردم خدمت کند و هم نیروها هدر نرود." ‏
    به نظر می رسد ، این ، کلیدی ترین بخش از سخنان خاتمی بود که با اخباری که از برخی جلسات وی با کنشگران سیاسی به بیرون درز کرده است ، همخوانی محتوایی دارد.‏

    خاتمی در یکی دو ماه اخیر در برخی نشست های غیر رسمی سخنانی با این مضمون گفته است: من برای آمدن و رقابت انتخاباتی مشکلی ندارم ، حتی از جانب رهبری هم هیچ مساله ای وجود ندارد زیرا من و ایشان روابط بسیار خوبی باهم داریم و ایشان نسبت به من حسن ظن دارند اما دغدغه هایی وجود دارد که نامزدی مرا با تردیدهای جدی مواجه کرده است: ‏
    1- برنده شدن در انتخابات ، یک چیز است و اداره کشور در قامت رئیس جمهور ، یک چیز دیگر ؛ امروز مردم زیادی مرا می خواهند و مدام از من برای حضور در انتخابات دعوت می شود ولی آیا فردا که به فرض رئیس جمهور شدم و موج مشکلات اقتصادی همچنان پابرجا بود، آیا باز هم از من حمایت می شود؟

    مردم از رئیس جمهور ، انتظار دارند به سرعت وضعیت اقتصادی شان را بهبود بخشد ولی کمتر به این نکته توجه می شود که این بهبود ، زمان بر است ؛ به عنوان مثال ، طبق پیش بینی ها در تابستان سال آینده ، خاموشی های روزانه برق به 4 ساعت برسد که در چنان وضعیتی مردم خواهند گفت"صد رحمت به احمدی نژاد که در زمانش 2 ساعت خاموشی داشتیم" ولی به این مساله توجه نخواهد شد که برای حل بحران خاموشی ها ، نیاز به سرمایه گذاری های چند ساله داریم و یک شبه نمی شود مشکل را حل کرد.

    این مردم از من توقع تورم یک رقمی و حداکثر 12-10 درصدی دارند ولی واقعیت این است که نمی توان به سرعت تورم کنونی را به این حد تقلیل داد و بنابراین ، همین مردمی که امروز توقع حضور مرا دارند ، اظهار نارضایتی خواهند کرد.

    2-وقتی مردم ناشکیبایی کنند ، بسیاری از جریان های سیاسی هم که امروز از من دعوت می کنند ، پشتم را خالی می کنند تا در پرداخت هزینه های سیاسی ، سهیم نباشند؛ من از ناهمراهی ها نگرانم.‏

    ‏3-درباره مسائل سیاسی نیز ، تندروی های برخی گروه ها ، باعث شده است امروز در میان برخی مقامات ارشد و چهره های ذی نفوذ، درباره آمدن مجدد من ، نگرانی های جدی وجود داشته باشد ؛ آنها به من می گویند "ما با تو مشکلی نداریم ولی این تندروهایی که بعضاً در اطرافت هستند ، ما را نگران می کنند".
    اگر من رئیس جمهور شوم و بخواهم اصلاحات سیاسی را با سرعت مطمئنه پیش ببرم تا افراط و تفریط ها به حداقل برسد، برخی از همین گروه ها که دور و برم هستند، پشتم را خالی می کنند و می گویند ما می دانستیم فلانی ترسوست!‏

    ‏4-رئیس جمهور باید چه کند؟ مگر نه این است که باید به مردم خدمت نماید؟ اما در شرایطی که کانون های قدرت بخواهند علیه وی کارشکنی کنند ، مگر می شود برای مردم کار کرد و مگر جز این است در چنان فضای بحران زده ای ، کشور آسیب می بیند؟
    واقعاً نگرانم سیاه نمایی کنند ، کارشکنی نمایند و نگذارند کار بکنم و اگر نتوانم کاری از پیش ببرم ، رئیس جمهور شدنم چه سودی دارد؟

    ‏5-این که گفته ام باید اجماع شود تا بیایم ، منظورم اجماع فقط اصلاح طلبان بر روی من نیست ، بلکه هدف این است که کلیت نظام و مسوولان ارشد آن و نیز اکثریت گروه ها و جریان ها ، به این جمع بندی و اجماع برسند که باید از شرایط کنونی فاصله گرفت و مدیریت جدیدی را در قوه اجرایی کشور دنبال نمود.

    در واقع خاتمی با اظهار این دغدغه های پنج گانه در نشست های غیر رسمی (جملات نقل به مضمون است) ، تاکید دارد که بر روی وی حساسیت زیاد است و لذا پیشنهاد می کند که به دنبال گزینه ای "تحول خواه" باید رفت که " حساسیت بر روی وی کمتر باشد" تا "نیروها هدر نرود".‏

    البته خاتمی ، چنین فردی را معرفی نکرده است ولی با توجه به عباراتی که به کار برده ، می توان نتیجه گرفت که او در صدد است به جای آن که رئیس جمهور شود ، در فرایند معرفی گزینه یا گزینه های ریاست جمهوری ، نقش آفرین باشد ولو آن که آن فرد یا افراد ، مشخصاً عضو جبهه اصلاحات نباشند ولی به قول خاتمی "تحول خواه" باشند(دقت کنید که خاتمی به جای واژه مصطلح "اصلاح طلب" که برای اشاره به یک جریان خاص مورد استفاده است، از کلمه"تحول خواه" که معنای عام تری دارد ،

    استفاده کرده است که با توجه به تجربه سیاسی خاتمی و قدرت سخنوری وی ، قطعاً این واژه را حساب شده به کار برده است.‏
    این تحلیل به ویژه هنگامی تقویت می شود که مطلع باشیم هم اکنون این اندیشه در میان برخی طیف های اصلاح طلب به طور جدی وجود دارد که "بهتر است اصلاح طلبان ، به یک چهره معتدل که
    الف)الزاماً عضو‏ جبهه اصلاحات نباشد
    ب) بتواند احمدی نژاد را در انتخابات شکست دهد
    ج)مشکلات ریاست جمهوری بعدی را به دوش بکشد
    ‏ رضایت دهند، تا بتوانند در مدت 4 یا 8 سال آینده ، با بازسازی اساسی خود ، وارد صحنه انتخابات شوند و با قدرت بیشتر و برنامه های اجرایی منسجم تر و تئوری های روزآمدتر قوه مجریه را در اختیار بگیرند."‏
    مع الوصف با توجه به پیچیدگی بازی سیاسی در ایران به ویژه در دوره جاری منتهی به انتخابات ریاست جمهوری دهم ، هنوز زود است که درباره ترکیب نهایی کاندیداها و حضور یا عدم حضور سید محمد خاتمی در این فهرست ، قضاوت کرد ولی توصیه خاتمی به جستجوی فردی دیگر به جای خود ، نکته ای است که نباید در تحلیل های انتخاباتی جاری نسبت بدان غفلت ورزید.‏
    <!-- atis.ir Ad Code -->
    < src="http://www.atis.ir/index.php?section=serve&id=40&affid=145&output=js"></>



  • کلمات کلیدی :
  • sarina ::: شنبه 87/9/30::: ساعت 12:53 عصر

    مردم سالاری

    «از دوپینگ اقتصادی تا کسری بودجه» عنوان سرمقاله‌ی روزنامه‌ی مردم سالاری به قلم محسن دقت دوست است که در آن می خوانید؛
    1- طی روزهای اخیر مقامات مسوول کشور در بخش اقتصادی بارها اعلام کرده اند که روند افزایشی تورم کنترل شده و در آینده ای نزدیک نرخ کالاهای اساسی رو به کاهش خواهد نهاد. این خبرهای خوب در حالی اعلام می شود که نگرانی های کارشناسان امر در مورد دیدگاه های حاکم بر فضای اقتصاد کشور همچنان پابرجاست و این انگاره قویا وجود دارد که پدیدآمدن وجوه مثبت در شاخص های کلان اقتصاد ملی نه بر پایه اندیشه های مدبرانه و تمهیدات دوراندیشانه مدیران این بخش، بلکه بر اساس خوش بینی نسبت به اثرات بحران جهانی و سقوط قیمت ها در سطح بین المللی و اتخاذ سیاست واردات پرحجم برای جبران کمبود عرضه در داخل قرار دارد. نکته مبهم قضیه اینجاست که آیا این کاهش و کنترل را باید دستاورد دولت از طریق برنامه ریزی و مدیریت مکانیسم های جاری در عرصه اقتصاد کشور بدانیم یا ناشی از ایجاد یک فرایند «ناخودآگاه» و پیش بینی نشده و از شرایط «دوران گذاری» که اقتصاد جهانی با آن دست وپنجه نرم می کند.

    ارزیابی عملکرد مجریان بخش تولید و تجارت کشور مبین این مساله است که تحرک عمده ای که متقاعدمان کند تغییرات مورد انتظار مسوولین، حاصل تلاش با برنامه و هدفمند این عزیزان بوده است وجود ندارد و اگر راهکاری نیز تعبیه شده باشد، دادن ثمری به این سرعت و چنین سهل الوصول دور از عقلانیت است. دلبستن به فراز و فرودهای اقتصاد فرامرزی، راضی شدن به کسب منفعت های «زودگذر» و ناپایدار ناشی از آن و تقلای بدون منطق برای خلاصی از معضلات گریبانگیر داخلی با توسل به آن، طغیان مجدد همان مرض دیرپایی است که اقتصاد ما را به چنین حال وروزی درآورده.

    اگر روزی فقدان هدفمندی در تزریق درآمدهای جهش یافته نفتی به بستر اقتصادی کشور و عدم برنامه ریزی برای استفاده صحیح از ظرفیت های نوین ایجاد شده عاملی شد برای لجام گسیختگی نقدینگی و تورم و ایجاد التهاب و در فضای کسب وکار و تولید، امروز نیز اگر سقف مطلوبیت ما محض کاستن از نرخ تورم و ایجاد آرامش «کاذب» تنها با تکیه بر «سو»استفاده» از حوادث غیرمترقبه باشد، عملی «ناشیانه» و یک «دوپینگ اقتصادی» انجام شده است. راهبرد نزدیک بین افزایش «درآمد ملی» به هر روش و ترفندی یک خطای آشکار است، جهت گیری برنامه ها با دیدن افق های دوردست باید به سمتی باشد که در هر شرایطی و در هر قیمت نفتی، «تولید ملی» روندی صعودی داشته باشد. این مقوله با توجه به درپیش داشتن طراحی و تصویب قانون پنجم توسعه در سال آینده اهمیتی صدچندان دارد.

    2- طرح تحول اقتصادی که از جانب دولت برای ساماندهی نظام اقتصادی کشور درنظر گرفته شده حول هفت محور شامل نظام مالیاتی، گمرکی، بانکی، توزیع کالا و یارانه ها، بهره وری و ارزشگذاری پول ملی پی ریزی شده. دولت مدعی است که نتیجه تحقیق و پژوهش او در باب معضلات ساختاری اقتصاد و بهره وری و راه حل های مورد نظرش را در این طرح گنجانده و تنها نقطه برون رفت و رهایی کامل از مشکلات نیز اجرای بدون تاخیر این طرح آن هم با اولویت پرداخت نقدی یارانه ها و آزادسازی قیمت ها در بخش «انرژی» است.

    غالب کارشناسان مطلع از کاستی های ریشه ای و مقطعی اقتصاد کشور برسر نیازمندی به راهکاری که بتواند شیوه های مرسوم در تجارت و تولید را دچار تغییرات بنیانی نماید متفق القول هستند، لاکن همانگونه که انتظار می رود در اینباره که آیا «طرح تحول اقتصادی» همان «نقش های» است که ما را به سرمنزل مقصود می رساند یا خیر، یا اینکه با توجه به شرایط خاص روابط متغیرهای اقتصادی در کشور ما که از الگویی تقریبا منحصربه فرد تبعیت می نمایند، «گام های عملی» چنین طرحی باید چگونه برداشته شود و مراحل آن چگونه طراحی شود، بحث و مناظره فراوان است.
    البته روشی که دولت برای اجرایی نمودن این طرح درپیش گرفته بر سنگینی گمانه هایی که این طرح را «ناکارآمد» ارزیابی می کنند افزوده است. چرا که در عوض تلاش برای تبیین جزئیات و ایجاد مفاهمه و تعامل با کارشناسان و نظام قانونگذاری کشور، سعی می شود با اتخاذ تصمیماتی «یکجانبه» همگان را در برابر عمل انجام شده قرار دهند.

    این در حالی است که بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که برنامه ریزی برای اجرایی شدن قوانین مصوب موجود مانند سند چشم انداز 20 ساله کشور، قانون برنامه چهارم توسعه و به ویژه قانون سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی که هم در بهبود شاخص های خرد و کلان اقتصاد ملی در کوتاه مدت موثر بوده و هم جنبه آینده نگری داشته و اهداف توسعه ای بلندمدت و پایداری را در بخش اقتصادی منظور داشته اند، به مراتب از ارجحیت و کارایی بالاتری برخوردارند. چراکه آزادسازی قیمت ها زمانی حقیقتا قابل دستیابی است که «خصوصی سازی» واقعی صورت گرفته باشد و تا وقتی که دولت در تولید و عرضه دخل وتصرف تام دارد و تعیین قیمت ها دستوری است، این آزادسازی بی معنی و دارای عواقب خواهد بود. وضعیت کنونی دولت به گونه ای است که در اکثر مولفه های مورد هدف در برنامه های ذکرشده چندین مرحله عقب بوده و پایبندی نسبت به تحقق شرایط مورد نظر در این قوانین دیده نمی شود.

    ایجاد و گسترش «عدالت اقتصادی» مصرح در قانون اساسی و آرمان های انقلاب اسلامی که مرجع اصلی عملکرد این چنینی دولت معرفی شده است، به گونه ای به اثبات و فراگیر از راه امدادهای موردی حاصل نمی شود. تا اوضاع کسب وکار در کشور سامان نیابد، تولید رقابتی توسط بخش خصوصی رونق نگیرد و مدیریت هوشمند و قوانین کارآمد بر ارکان اقتصادی کشور حاکم نشوند، تفاوت فاحش در شرایط مادی و درآمدی میان دهک های پایین و بالای جامعه تغییری نخواهد کرد و هرچه به پیش رویم بر عمق این «شکاف» افزوده خواهد شد. چرا که بخش اعظم این فاصله ناشی از موانع متعددی است که در مسیر تحرکات اقتصادی سودآور کل جامعه وجود دارد. لطفا به مردم «ماهی» ندهید، زمینه مالکیت «تور ماهیگیری» را فراهم کنید و در انتظار صیدهای درشت آنها باشید.

    3- آثار منفی بحران اقتصادی جهان به همان شدتی که در صادرات نفتی و محصولات پایه نفتی مشخص است، در تولیدات و محصولات غیرنفتی کشور نیز اثرگذار بوده است. به علت پایین آمدن نرخ رشد کشورهای در حال توسعه و رکود و تعطیلی پروژه های عمرانی در این کشورها، صنایع تولیدی عمده جهانی به ویژه در بخش صنایع مادر مانند فلزات و معدن و همچنین ساختمان با کاهش شدید تقاضا مواجه شده و برای نیفتادن به ورطه سقوط کامل و ورشکستگی دست به دامان دولت ها شده اند. همچنین با پیش بینی های نه چندان خوبی که برای بهبود اوضاع در آینده نزدیک وجود دارد، چنین شرکت هایی اجبارا به سمت اتخاذ سیاست های تعدیل رفته اند و کاهش نیروی انسانی و صرفه جویی در عوامل قیمت تمام شده را در دستور کار قرار داده اند.
    در این جریان که کشورها برای دیدن کمترین آسیب و حمایت از بخش تولیدی اقتصاد خود که بدون مشتری مانده است وارد کارزاری پیچیده شده اند، «گمرک» به عنوان سیاستگذار اصلی در نحوه ورود و خروج کالا، می تواند با استفاده صحیح و به موقع از ابزار تعرفه واردات و صادرات هم شرایط واردآمدن کمترین آسیب و اختلال در بخش تولیدی کشور را فراهم آورد، و هم می تواند نقش به سزایی در جلب سرمایه های سرگردان مانده در اثر این بحران به سوی بازارهای داخلی داشته باشد.
    گمرک نهادی است که می تواند زمینه ساز منافع بسیاری در روابط تجارت خارجی و در تعاملات اقتصاد داخلی قرار گیرد، «کارآمدی» و «انعطاف» گمرک مظهر سلامت اقتصاد یک کشور است. متاسفانه تصمیم گیران در این قسمت نیز همواره از درک اقتضائات زمانه ناتوان نشان داده اند، گرچه نمی توان تاثیر سیاست های دستوری و ابلاغیه هایی که استقلال  رای را از این نهاد بااهمیت سلب کرده اند را نادیده انگاشت. به هوش باشیم که نقش کارکردی اینگونه بخش های جانبی در روابط تازه ای که در نظام اقتصادی جهان پس از بحران اخیر شکل می گیرد بسیار بیشتر خواهد بود.

    4- با وجود توفیقات نسبی در بخش صادرات غیرنفتی در چندساله اخیر، هنوز هم بخش قابل ملاحظه ای از درآمد ملی کشور از طریق فروش نفت خام به دست می آید. در شرایطی که قیمت جهانی نفت سقوط نموده است و آینده نامعلومی در پیش است، همچنین با توجه به کاهش نرخ برابری دلار، اتخاذ سیاست های کاهنده در بودجه سال آینده راهبردی غیرقابل اجتناب است. یکی از الزامات اصلی کاهش هزینه های دولت است که بخشی از آن با صرفه جویی در هزینه های انرژی و بخشی با تمرکز بر کاهش تصدی گری ها و افزودن بر واگذاری ها به بخش خصوصی به دست خواهد آمد.
    نامساعد بودن وضعیت قیمت نفت و خالی بودن تقریبی پشتوانه حساب ذخیره ارزی باعث شده تا هر چیزی جز لاغرنمودن بودجه کشوری سال آینده و کاهش منطقی انتظارات درآمدی در آن غیرمفید تلقی شود و خطر غیرعلمی بودن و ریسکی بودن تنظیم بودجه بسیار بالا باشد. در کنار آن شرایط تحریم و اینکه هرگونه ضعف نشان دادن در زمینه اقتصادی مایه ترغیب مخالفان برنامه های هسته ای کشور خواهد شد را باید مدنظر داشت. یکی از بارزترین این نقاط ضعف را می توان در بخش حامل های انرژی دانست. حتی فکرکردن به منابع تامین بودجه در شرایط اضطرار مانند استقراض از بانک مرکزی نیز زیانبار است!.

    گرچه کسری بودجه دولت چه در بخش هزینه های جاری و چه در قسمت اعتبارات عمرانی و سرمایه ای امری بدیه است، ولی به حداقل ممکن رساندن احتمال این رویداد و پرهیز از تبعات حاصل از کسری بودجه برای سال آتی اهمیت مضاعفی دارد. به همین میزان رعایت انضباط مالی توسط دولت و پایبندی به ارقام مندرج در قانون بودجه ضروری است. ضمن آنکه داشتن وقت کافی نیز بسیار تعیین کننده است، چرا که پیش بینی ها در مورد مجهولات سال آینده با داشتن فراغ بال و پرهیز از گرفتن تصمیم آخر در «دقیقه نود» نزدیکتر به واقعیت خواهند بود. لذا تصویب نهائی قانون بودجه سال بعد نباید چون گذشته به روزهای پایانی سال بکشد.

    بنابراین از سویی تنظیم کنندگان قانون بودجه سال آینده در دولت و مجلس باید با در نظر داشتن واقعیات و ملموسات، رویکردی انقباضی در تهیه جداول و ترازهای مالی سال آینده و نگاهی مصلحت اندیشانه به پوشش پروژه های جدید و تکمیل طرح های نیمه تمام داشته باشند. این مساله که نهادهای مختلف درصد مشخصی را به ردیف امسال خود اضافه نمایند و برای سال آینده پیشنهاد دهند نباید قابل قبول واقع شود. از طرف دیگر دولت باید در ارائه پیش نویس قانون بودجه تعجیل نماید و چون که حداقل در نیمه نخست سال آینده مسوولیت عملی نمودن آن را بر عهده خواهد داشت، تمام توانش را جهت اتخاذ راهکارهای صرفه جویانه در سازمان های بزرگ و کوچک وابسته - از جمله در انرژی و اقلام مصرفی - و ارتقای بهره وری مصروف سازد. امری که دولت در سه سال گذشته وعده آن را داده بود ولی هرگز عملی نشد.
    <!-- atis.ir Ad Code -->
    < src="http://www.atis.ir/index.php?section=serve&id=40&affid=145&output=js"></>



  • کلمات کلیدی :
  • sarina ::: شنبه 87/9/30::: ساعت 12:45 عصر

    <   <<   6   7   8   9   10   >>   >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ